המדריך נכתב על ידי המנהל הקבוצה יפן למטיילים – מתן כץ לינק למקור

היפרדיה – HYPERDIA הוא אתר המתכלל את כל הרכבות ביפן (לא אוטובוסים, רק רכבות), והוא כלי עבודה חיוני לכל מטייל עצמאי ביפן. בפוסט הזה אכתוב מספר כללי אצבע לעבודה עם האתר, כשאני מכוון בעיקר למי שמשתמש בJR PASS אבל זה רלוונטי לכולם.

  1. אז קודם כל – איך יודעים מה להזין בחיפוש?

    שני דברים חשוב לדעת לגבי כל נסיעה שאתם מבצעים: מהי תחנת המוצא ומהי תחנת היעד. כלומר מה השם של התחנות, לא רק באיזה אזור הן נמצאות. בשביל לגלות את הפרט החשוב הזה ניתן לעשות כמה דברים:
    א. להסתכל בGOOGLE MAPS על המקדש/מוזיאון/גן/הוסטל שאליו אתם מגיעים, ולראות מהי תחנת הרכבת הקרובה ביותר.
    ב. אם זו אטרקציה כגון מקדש, מוזיאון, שמורת טבע וכו', אז בטח יש לה דף ייעודי באתר Japan Guide, ואז נפתרה לכם הבעיה כי לכל מקום כתוב במדויק כיצד להגיע – לאיזו תחנה, עם איזה קווים, מה המחיר וכמה זמן נסיעה.
    ג. במקרה של מלון או מקום שאין לו דף בJAPAN GUIDE – אז או להסתכל במפות של גוגל, או לחפש באתר של המלון הסברים להגעה (בד"כ יש או באתר הרשמי או בעמוד הייעודי באתרי המלונות כגון Booking).
    *אחרי שמצאתם את התחנות, נכנסים להיפרדיה ומזינים את שמותיהן: שימו לב שעליכם לבחור מהרשימה שנפתחת אוטומטית, לא מספיק סתם להקליד את השם. לכן אם הקלדתם וזה לא נתן לכם אופציות, תתחילו למחוק אות אות, כי לפעמים באמצע השם יש איזה מקף או משהו כזה.

  2. כיצד מתאימים את החיפוש לכרטיס JR PASS?

    כמה נקודות חשובות באתר היפרדיה:
    א. כל הקווים של JR שאינם שינקנסנים כלולים בPASS.
    ב. כל קווי השינקנסן ביפן שייכים ל-JR.
    ג. כל קווי השינקנסן *למעט – Nozomi, Mizuho, * כלולים בPASS.

    בבואכם לחפש מסלול, לחצו על More options, ועשו Unclick על NOZOMI/MIZUHO/HAYABUSA. כך שלושת רכבות אלה לא יופיעו לכם בחיפוש.

    שימו לב – ביכולתכם לעשות גם UNCLICK על Airplane, ואז לא יופיעו לכם טיסות (זה נורא מעצבן כשאתם מנסים למצוא נסיעה בין יעדים מרוחקים למשל הירושימה וטוקיו).

    לנוסעים צפונה לאזור צפון הונשו/ הוקאידו ברכבת: השאירו את הכפתור של nozomi/mizuho/hayabusa מסומן! רכבת הhayabusa של קו הTohoku shinkansen שנוסע צפונה נכללת בפאס, ואתם יכולים להשתמש בה! לא ברור מדוע היא נכללת בכפתור הזה, זו כנראה פאשלה של היפרדיה.

    כמו כן – ניתן ברמת העיקרון לבטל את האופציה של private railways ואז יופיעו לכם רק קווים של JR – *אבל לא מומלץ לעשות זאת*. למה? משום שיש מסלולים שבהם חייבים לשלב גם מקטעים של רכבת פרטית, ואם תורידו את האופציה הזו ההיפרדיה ישתגע ויתן לכם מסלולים משוגעים וארוכים, כשלפעמים מדובר רק במקטע של חצי שעה ברכבת פרטית שעולה איזה 700 ין. לא שווה את הבלאגן.

    אם כך: עשיתם UNCLICK לשלושת השינקנסנים הסוררות, ולאופצית הטיסה.

  3. קריאת המסלול באתר של היפרדיה:

    מחיר כלול עם היפרדיה

    א. קווים של JR *שאינם שינקנסן* יופיעו בצבע ירוק. ראו בתמונה המצורפת.
    ב. קווי שינקנסן יופיעו בצבע כחול. ראו בתמונה.
    ג. קווים פרטיים יופיעו בצבע ורוד. ראו בתמונה.

    דוגמה לשינקנסן בצבע כחול:

    רכבות השינקנסן שאינן נכללות בJR PASS הן לא קווים אלא סוג של רכבת הנוסעת בקו מסוים. למשל בין טוקיו לאוסקה נוסעות שינקנסנים בקו שנקרא Tokaido Shinkansen. בטוקאידו שיקנסנן נוסעות 3 רכבות – נוזומי, היקארי וקודמה. ההבדל היחידי ביניהן הוא כמות התחנות שבהן הן עוצרות בדרך, כאשר הנוזומי היא המהירה ביותר (=כלומר היא עוצרת בהכי פחות תחנות), ההיקארי היא הבינונית והקודאמה היא האיטית ביותר.

    כנ"ל לגבי השינקנסן "האסורה" האחרת – הן פשוט המהירות ביותר בקווים שלהן, אבל תמיד יש שינקנסן אחת איטית יותר במעט שאפשר להשתמש בה.

    *יש קווי שינקנסן שבהם כל הרכבות טובות לJR PASS. האסורות הן רק שתי אלה שציינתי למעלה בהתחלה.

    ד. שימו לב לתחנות שבהן צריך להחליף רכבת. תחנות אלו מסומנות עם T בצבע צהוב לידן (ראו בתמונה המצורפת).

    עוד טיפים שימושיך לחישוב עם היפרדיה

    ה. שימו לב למחיר: המחיר הסופי של כל המסלול מופיע בצד שמאל למעלה. אם המסלול מחולק למקטע של JR ומקטע של רכבת פרטית, אז לכל מקטע יופיע בצד ימין המחיר לאותו מקטע *אך מחיר זה אינו כולל את מחיר הreserved seat, שהוא מגולם במחיר הסופי שמופיע למעלה.

    ו. בתור מחזיקי JR PASS אתם יכולים להזמין בחינם מקומות שמורים בכל רכבת שמאפשרת לעשות זאת (כל השינקנסנים + הרכבות המהירות שמסומנות בEXP ליד השם שלהן, ראו תמונה).

  4. כלים נוספים:

    כאשר תקבלו מסלול, שימו לב ש:
    א. עבור כל *תחנה* אפשר להסתכל בStation Timetable ואז לראות מה הלו"ז של הקו הספציפי שחיפשתם בתחנה הספציפית הזו – כלומר מתי לאורך היום הקו הזה יוצא ממנה.
    ב. עבור כל *קו רכבת* אפשר להסתכל ב- Train Timetable ואז לראות מה לו"ז העצירה בתחנות לאורך המסלול של הרכבת.
    ג. עבור כל *קו רכבת* אפשר להסתכל ב Interval Timetable ואז לראות את הלו"ז היומי של אותו קו מתחנת המוצא שלו לתחנת היעד – בלי קשר לתחנה שאתם צריכים, זה מראה לכם פשוט את הלו"ז של הקו, באיזה שעות הוא יוצא מתחנת המוצא שלו, מתי הוא עוצר בכל תחנה, ומתי מגיע ליעד.

צירפתי שלוש תמונות, שמראות כיצד נראים כל מיני פרטים חשובים.

היפרדיה

טיול *ותכנון* מהנים 
מתן.

5/5 - (3 votes)