הסבר על כרטיס JR PASS

JR PASS כרטיס מעבר רכבות ביפן (המכונה גם "JR Pass") הוא כרטיס נסיעה ברכבות אשר מאוד חסכוני למרחקים ארוכים בנסיעה ברכבות ביפן.

לתיירים זרים בלבד ניתן להשתמש בJR PASS, והוא מציע שימוש בלתי מוגבל במעבר נסיעות ברכבות במשך שבוע, שבועיים או שלושה בעלות שתושבי יפן יכולים רק לחלום עליה. הוא מגיע בשני סוגים: כרטיס רגיל וכרטיס ירוק. הכרטיס הירוק תקף בקרונות ירוקים (קרונות מהשורה הראשונה) המציעות מושבים מרווחים יותר מאשר קרונות הרכבת הרגילות.

מחירים של JR PASS

מחיר הכרטיס JR PASS (החל מ 1 לאוקטובר 2023)

  • ל 7 ימים רצופים – $335  – בקרון הירוק המחיר- $469
  • ל 14 יום רצופים – $536 –  בקרון הירוק המחיר – $737
  • ל 21 יום רצופים – $670 – בקרון הירוק המחיר  – $938
  • לילדים מגיל 6-11 המחיר הוא 50% פחות (מתחת לגיל 6 חינם)

איזה קווים ניתן להשתמש בכרטיס כרטיס מעבר רכבות JR PASS

  • הסבר שימוש ברכבת שינקנסןרכבות של JR – המעבר תקף כמעט בכל הרכבות המופעלות ברשת הארצית של JR (רכבות יפן), הכולל את "shinkansen""limited express""express", רכבות מהירות ומקומיות. להלן מפה המציגה את קווי הרכבת העיקריים בהם ניתן להשתמש במעבר.

מספר קטן של רכבות שאינן שייכות ל-JR לגישה לקווי JR מרוחקים ומבודדים שאחרת לא היו נגישים. עם זאת, בעלי המעבר רשאים לעלות ולרדת בתחנות המספקות מעבר לקווי JR בלבד. ניתן להשתמש ברכבות הבאות שאינן JR:

  • רכבת "Aoimori" בין "Aomori", "Noheji" ו-"Hachinohe" בכדי לגשת לקו "JR Ominato" אל Shimokita Peninsula. 
  • רכבת "IR Ishikawa" בין "Kanazawa" ו-"Tsubata" בכדי לגשת לקו "JR Nanao" אל Noto Peninsula.
  • רכבת "Ainokaze Toyama" בין Toyama ו-Takaoka לגישה לקו "JR Himi" וקו "JR Johana".

המעבר תקף באוטובוסים מקומיים המופעלים על ידי JR (אך לא פועל עם אוטובוסים הנוסעים בכביש המהיר). אין יותר מדי, אך ביניהם, הדברים הבאים יכולים להועיל לתיירים זרים:

השימוש בJR PASS כולל את התכונות הנוספות הבאות:

  • הזמנת מושבים בחינםאיך משתמשים בקו JR
    מחזיקי מעבר רכבות ביפן (JR PASS) יכולים לבצע הזמנת מושבים לרכבות JR בחינם (פרטים נוספים בהמשך).
  • הנחות במלונות הקשורים ל-JR
    JR PASS רכבות ביפן – מציע הנחות בתעריפים רגילים ב-מלונות הקשורים ל-JR, כמו רשתות המלונות "Metropolitan", "Mets", "Associa" ו-"Granvia", שלרוב נמצאות באזורים נוחים בקרבת תחנות רכבת או בתוכם. עם זאת, שים לב כי שיעורי ההנחה הזמינים במקומות אחרים, למשל דרך אתרי אינטרנט להזמנת מלונות, הם לעתים קרובות טובים באותה מידה או אף יותר. 

מתחילת 1 לאוקטובר 2023 הפעם הקווים אילו כוללים ב JR PASS

  • ה"נוזומי", הקטגוריה המהירה ביותר לאורך טוקידו / סאניו שינקנסן כעת מכוסה על ידי כרטיס מעבר רכבות ביפן (JR PASS). עם זאת, בעלי המעבר יכולים להשתמש ברכבות "היקארי" לאורך אותו קו, שעוצרות במעט יותר תחנות מאשר רכבות ה"נוזומי" ומעט יותר אטיות ומגיעות בתדירות נמוכה יותר מרכבות ה"נוזומי". בעלי 

  • רכבות "מיזוהו" (Mizuho) לאורך אוזרים "Sanyo" / "Kyushu Shinkansen"

    ה"מיזוהו", הקטגוריה המהירה ביותר לאורך סאניו / קיושו שינקנסן כעת כלולה על ידי מעבר רכבות ביפן (JR PASS). עם זאת, ישנם רק שש נסיעות הלוך ושוב ביום, ובכל מקרה, ומחזיקי מעבר יכולים להשתמש ברכבות ה"סאקורה" לאורך אותו קו, שהן תכופות יותר ורק איטיות טיפה יותר.

איפה לא ניתן להשתמש בכרטיס JR PASS

כרטיס מעבר רכבות ביפן (JR PASS) אינו תקף או דורש תשלום נוסף במקרים החריגים הבאים:

  • רכבות JR המשתמשות בקווים שאינם שייכים ל-JR

    יש בערך תריסר רכבות JR המשתמשות חלקם במסילות בבעלות חברות רכבת שונות. מחזיקי כרטיס מעבר רכבות ביפן (JR PASS) יצטרכו לשלם את מחיר הנסיעה עבור חלקים אלה שאינם שייכים ל-JR.
    ניתן לעיין ברשימה על רכבות JR שאינם בבעלות JR.

  • תאים ומעגנים מיוחדים

    תאים מיוחדים, כמו מקומות שינה ברכבות לילה, אינם מכוסים במלואם על ידי מעבר הרכבות ביפן (JR PASS). יש לשלם דמי השלמה. פרטים על רכבת לילה

  • רכבות הדורשות כרטיסי "Liner"
    יש מספר קטן של רכבות "liner" פרבריות ברשת JR, למשל "Home Liner", שדורשות כרטיס "liner" מיוחד ואינן מכוסות על ידי מעבר רכבות ביפן (JR PASS). עם זאת, מכיוון שרכבות אלו הם מוקד למפגינים בפרברים, לא סביר שתיירים זרים ישתמשו בהם. באופן מבלבל, ישנן גם כמה רכבות שמכילות בשמותיהן "Liner", אך אינן דורשות כרטיס "Liner", כמו ה"Marine Liner", "Seaside Liner" ו-"Ishikari Liner". רכבות אלה מכוסות במלואן על ידי מעבר הרכבות ביפן (JR PASS).
  • אוטובוסים מהירים
    המעבר אינו תקף נסיעות בין עירוני של אוטובוסים מהירים. (בעבר זה היה תקף במספר קטן של אוטובוסים מהירים של JR לפני אביב 2013).

מה ההבדל בין קרון ירוק מול קרון רגיל

קרונות ירוקים מציעים מושבים גדולים יותר, מרווח רב יותר לרגליים ושירותים ממוחשבים, והם נוטים להיות צפופים פחות מקרונות רגילים. הם זמינים על רוב רכבות ה-"shinkansen" וה-"limited express" ובמספר קטן של רכבות מקומיות. בגדול הגודל והשטח לרגליים של מושבים רגילים הוא מספיק (מנסיון אישי אין צורך לשדרג לקרון ירוק) , אך מי שרוצה לקבל חוויה של יוקרה, אז בהחלט קרון ירוק.

האם שדרוג לקרון ירוק אפשרי?

זה אפשרי, אך כרטיס מעבר רכבות רגיל יכסה רק את ה מחיר הבסיסי. דמי הקרון הירוק ודמי ההשלמה הסופיים של "shinkansen" או "limited express"  ידרשו תשלום בנפרד, מה שבדרך כלל מסתכם לסכום גדול למדי.

האם ניתן לשתף או להעביר את כרטיס המעבר?

לא, כרטיס הרכבות ביפן JR PASS הוא אישי בלבד ויכול לשמש רק את מי ששמו מודפס בכרטיס. מחזיקי הכרטיס עשוים להתבקש על ידי צוות הרכבת להציג את הדרכונים שלהם על מנת לאשר את הבעלות על הכרטיס JR PASS.

תוקף: איך סופרים את ממתי עד מתי השימוש בכרטיס?

משך התוקף של הכרטיס הרכבות ביפן (JR PASS) מבוסס על ימי לוח שנה (חצות עד חצות) ולא על פרקי זמן של 24 שעות. לדוגמה: כשמתחילים להשתמש בכרטיס בן 7 ימים בצהריים ביום 1 (ביום הראשון), הוא יפוג בחצות בסוף יום 7 (היום השביעי) ולא בצהריים של יום 8 (היום השמיני).

מה קורה אם אני ברכבת כאשר התוקף של המעבר פג בחצות?

אם במקרה אתה עולה על הרכבת בחצות הלילה, מעבר הרכבות ביפן (JR PASS) נשאר תקף עד סוף המסע שלך, כלומר עד שאתה עוזב את התחנה הסופית שלך דרך שערי הכרטיסים. זה נכון גם אם אתה מחליף רכבות אחרי חצות. עם זאת, אם אתה עובר לרכבות אחרי חצות של "shinkansen""limited express" או "express" , המעבר לא יכסה את התשלום הנוסף של  ה"express" לרכבות אלו יותר.

איפה רוכשים ומפעילים JR PASS כרטיס רכבת

כרטיס הרכבות ביפן (JR PASS) יכול לשמש רק תיירים שמגיעים ליפן. ניתן לרכוש את הכרטיס דרך האינטרנט או סוכן נסיעות מחוץ ליפן וכך יהיה עד סביבות אפריל 2020. לאחר מכן תקבל שובר שיש להחליף אותו לכרטיס פעיל בתוך יפן ותוך שלושה חודשים ממועד הרכישה.

בסביבות אפריל 2020 יתרחשו שינויים לטובתנו מבחינת רכישת ושימוש ה-JR PASS בגלל האולימפיאדה שהייתה אמורה להתרחש בקיץ 2020 ונדחתה לקיץ 2021:

  1. עדיין אפשר לקנות סוכן נסיעות ואתרי צד ג' שזה עדיין זול יותר – שעליו מקבלים וואצ'ר שאותו ממירים במשרדי JR ביום שרוצים להפעיל באחד התחנות JR, כגון באינטרנט
  2. ומי שרוצה ניתן להזמין דרך אתר רשמי דרכו יהיה ניתן להזמין מקומות ישיבה שמורים דרך האתר ללא צורך להגיע למשרדי הכרטיסים בתחנות (אבל המחיר קצת יותר יקר)
  3. יהיה ניתן לעבור בשערים האלקטרוניים ללא כל בעיה, בבמהירות ובקלות – וזאת מבלי להראות את ה-JR PASS.

מי יכול להשתמש בזה?

ניתן להשתמש במעבר הרכבות ביפן (JR PASS) רק אם אתה מבקר לטווח קצר ביפן, שנכנס ליפן ונחשב כ"מבקר זמני". זה יכול לשמש גם אזרחים יפנים שיכולים להוכיח שהם התגוררו לצמיתות בחו"ל לפחות בעשר השנים האחרונות.

היכן ניתן לרכוש אותו?

ניתן לרכוש את מעבר הרכבות ביפן (JR PASS) באינטרנט

היכן ואיך ניתן להחליף את השובר לכרטיס פעיל?

ניתן להחליף את השובר בתחנות JR מרכזיות הייעודיות לכך ברחבי יפן, כולל תחנות JR בנמל תעופה "נריטה" ושדה התעופה "קנסאי". בדוכן JR מוסרים את השובר והדרכון שלך (צילום לא מתקבל) לצוות דלפק הכרטיסים. לאחר אימות, תקבל את כרטיס JR PASS הרכבות שלך.

בחירת תאריך התחלה עתידי

כשאתה מחליף את השובר למעבר בפועל, אינך צריך להתחיל להשתמש במעבר מאותו תאריך בדיוק. אתה יכול לבחור כל תאריך בתוך פרק זמן של חודש כתאריך ההתחלה שלך. עם זאת, לאחר הוצאת המעבר בפועל, לא ניתן לשנות את תאריך ההתחלה.

איך משתמשים ב JR PASS

JR PASS המדריך המלא - תכנון מסלול רכבות ביפן (JR Pass)

באופן כללי, כרטיס הרכבות ביפן הוא הכרטיס שלך. אין צורך בכרטיס אחר אלא כאשר משתמשים במושב שמור, ובמקרה זה תקבלו כרטיס הזמנת מושב. הזמנת מקומות ישיבה בחינם באמצעות כרטיס הרכבות ביפן (JR PASS).

מחזיקי מעבר רכבות אינם יכולים להשתמש בשערי כרטיסים אוטומטיים

כאשר עוברים דרך שערי כרטיסים, מחזיקי כרטיס רכבות ביפן לא יכולים להשתמש בשערי הכרטיסים האוטומטיים, אלא צריכים לעבור דרך השער המאויש ולהציג את מעבר הרכבת שלהם בפני הצוות. במקרים נדירים ניתן לבקש ממחזיקי העוברים להציג גם את הדרכונים שלהם.

כיצד לבצע הזמנת מושבים מראש

מחזיקי כרטיס רכבות ביפן (JR PASS) יכולים להזמין מקום בחינם על ידי הצגת כרטיס הרכבת שלהם בפועל (להבדיל משובר) בכל משרד כרטיסי JR ברחבי יפן. לא ניתן לבצע הזמנות על הרכבות או במכונות כרטיסים.

האם חובה להזמין מקומות ישיבה?

ברוב הרכבות הזמנת מושבים אינן אופציונליות. ברוב הרכבות העירוניות והמקומיות הן אפילו לא אפשריות. בקרב רכבות למרחקים ארוכים, מרביתן נושאות מקומות ישיבה שאינם שמורים, שעבורם אין חובה להזמין מקומות ישיבה. עם זאת, יש מספר קטן של רכבות, המאפשרות מקומות ישיבה שמורים בלבד ודורשות הזמנת מושבים מראש. הם כוללים את הרכבות הבאות:

  • "נריטה אקספרס" (טוקיו – נמל תעופה "נריטה")
  • הרכבות "Hayabusa" ו-"Hayate"  לאורך טוהוקו / הוקאידו שינקנסן
  • רכבות ה"קומאצ'י" לאורך אקיטה שינקנסן
  • רכבות של קגאקי לאורך "Hokuriku Shinkansen"
  • רכבות הלילה Sunrise Seto / Izumo 

האם מומלץ להזמין מקומות ישיבה?

רכבות רבות אינן תפוסות מראש, אך חלקן עשויות להיות. במהלך תקופות נסיעה עמוסות, מושבים בחלק מהרכבות עשויים להישמר מראש מספר ימים לפני כן. בשביל שקט נפשי מומלץ תמיד להזמין מקומות ישיבה במיוחד כאשר אתם מטיילים בקבוצות ואתם רוצים לשבת יחד. אחרי הכל, הזמנות למושבים הן בחינם לבעלי מעבר רכבות ביפן. בכמה רכבות ההזמנות הן חובה.

מה קורה אם אני מפספס רכבת שיש לי מקומות ישיבה שמורים בה?

זה עלול לגרום לאי נוחות לנוסעים אחרים ולחברת הרכבת ויש להימנע מכך ככל האפשר. אם זה קורה, נסה לבטל את ההזמנה במשרד הכרטיסים לפני שיהיה מאוחר מדי. לאחר מכן תוכלו לנסוע ברכבת מאוחרת יותר באזור הלא שמור או להזמין מקום חדש ליציאה הקרובה.

מתי כן משתלם לקנות JR PASS כרטיס רכבת לרכבות ביפן?

זה תלוי במסלול הטיול שלך! זה לא ישתלם עבור נסיעות עירוניות בלבד. אבל אם אתה מתכוון לכסות מרחקים ארוכים בפרק זמן קצר יחסית, סביר להניח שהמעבר ישתלם. יתר על כן, המעבר מספק נוחות וגמישות בנוסף לחיסכון בכסף. לדוגמה, בעלי המעבר לא יצטרכו לקנות כרטיסים בכל פעם שהם עולים על רכבות ויכולים לבצע טיולים באופן ספונטני באמצע הדרך ללא עלות נוספת.

למי שכבר בנה מסלול טיול ניתן להשתמש במחשבון JR PASS – לינק לראות את הכדאיות אם יש טעם להשתמש בכרטיס.

אז מתי זה משתלם?

ככלל האצבע, כרטיס למשך 7 ימים עולה בערך כמו כרטיסי "shinkansen" רגילים לנסיעה הלוך ושוב בין טוקיו וקיוטו. זה לא ישתלם אם תיסעו פחות מזה. מחשבון הרכבות ביפן ואתר לוח הזמנים "Hyperdia" הם כלים טובים להשוואה בין עלויות כרטיסים רגילות עם המעבר. כמובן ניתן לעיין בקבוצה פייסבוק יפן למטיילים לראות מסלולים דומים ושאלות שנשאלות אם כדאי לרכוש את הכרטיס או לא.

האם זה משתלם לתחבורה עירונית?

תחבורה עירונית בלבד לא תצדיק רכישה של JRPASS כרטיס רכבות ביפן. המעבר ישתלם רק אם מדובר בנסיעות למרחקים ארוכים. עם זאת, בערים הנגישות היטב על ידי קווי הרכבת של JR, מעבר הרכבות ביפן (JR PASS) יכול גם להיות שימושי לתחבורה עירונית.

טוקיו ואוסקה הן שתיים מהערים הבודדות בהן המעבר שימושי למדי, בעיקר בזכות הקו "יאמנוטה" של טוקיו והקו של אוסאקה. עם זאת, בערים רבות אחרות, למשל קיוטו, רכבות שאינם JR, רכבות תחתיות ואוטובוסים שאינם JR נוחים יותר אך אינם מכוסים על ידי מעבר הרכבות ביפן (JR PASS).

אגב רוב טיולים מאורגנים ליפן כוללים החוויה של נסיעה ברכבת שינקנסן אז למי מתאים טיול מאורגן ליפן לא צריך טרוח בנושא.

5/5 - (10 votes)