אני מבקש בכל לשון של בקשה לא לקחת שום דבר שנכתב פה בצורה פאנאטית מדי ולהשתמש בפוסט הזה רק בתור המלצה. הכלל הכי חשוב שנכתב פה הוא גם האחרון.

קיבצתי כמה כללים כדי למנוע מבוכה מכם או מהיפנים (שזה היינו הך לפעמים) אז הבה נתחיל:

נתינה ולקיחה ב-2 ידיים

אתם תשימו לב בזמן ביקורכם שהיפנים יגישו לכם כל דבר (מעבר לעודף מטבעות) ב-2 ידיים, מן הראוי שגם אתם תקבלו את זה ב-2 ידיים – זה מעיד על כבוד כלפי נותני השירות. לעיתים ניתן לשים כסף או כל דבר אחר על מגשית מיוחדת, ובמקרה הזה זה מה שעושים, אבל מעבר לזה – 2 ידיים, אנשים. (דבר נוסף שאסור לעשות זה לסרב לקבל כרטיס ביקור, תוכלו לזרוק אותו אח"כ).

הזמנת אוכל שלא תאכלו

במסעדות רצוי תמיד לברר מה הוא המאכל הספציפי ולהזמין רק מה שתאכלו, זה חוסר נימוס כלפי צוות המסעדה אם תזמינו משהו ולא תאכלו ממנו, והם לא יבינו למה לעזאזל הזמנתם משהו שלא רציתם.

נימוסי שולחן – ביפן

מקובל לשאוב אטריות לתוך הפה, והצליל המתלווה לזה לא נחשב למגונה, אבל ישנם דברים אחרים שאסור לעשות ליד השולחן: לא לתקוע מקלות בצורה עומדת לתוך אוכל מכיוון שזה מזכיר ליפניים מקלות קטורת מעל לקבר, לא לשים מקלות על ראש הקערה – מעיד על חוסר נימוס, לא ללקק את המקלות, לא להרים אותם ואז להוריד בלי לקחת שום דבר, לא לקחת משהו ממגש משותף ואז להפיל אותו חזרה. מאמר עם כללי התנהגות במסעדות

לא נותנים טיפים ביפן

חברים, לא נותנים טיפים, היפני שעושה את תפקידו ועבודתו רואה בזה עלבון, אפילו אל תציעו, או שלפחות אל תתעקשו.

טלפונים ודיבור קולני ברכבות ובאוטובוסים ביפן

נסו לא להרים את הקול באוטובוסים וברכבות ולהחזיק את הטלפון על שקט. במידה ואתם יושבים במקומות ששמורים לקשישים (צבועים בכחול) כבו את הטלפון מכיוון שהוא עלול להשפיע על קוצב לב.
מאמר על כללי נימוס והתנהגות ברכבות

שליטה במעלית

ידוע שיש לעמוד בצדדים עד שמי שנמצא במעלית יוצא, אבל אם אתם עומדים ליד הכפתורים עליכם להחזיק את הכפתור של הדלתות הפתוחות עד שכולם יכנסו, ואז ללחוץ על סגירת הדלתות כדי לא לבזבז זמן (לעיתים יש בחורה חמודה במדים מגניבים שעושה את זה בשבילכם – ואז אתם פטורים).

אגרסיביות וכוחניות

יפנים שמחים לעזור, ולא פעם יעשו מעל ומעבר למה שהם יכולים – אך נסו לא להיות אגרסיביים ולא לדחוק אותם לפינה: יפנים לא מסוגלים להגיד לא, ובשבילנו הישראלים זה אומר שאפשר לנצל אותם כגוגל מאפס ואלוהים יודע מה עוד – אז לא. תהיו מנומסים, אדיבים, לימדו כמה משפטים נחוצים ביפנית, והם ירוצו אחריכם כדי לעזור.

מתנות קטנות

יפנים משתגעים על מתנות קטנות ממקומות מעבר לים, לא פעם תוכלו לתת חמסה קטנה או משהו בסגנון כדי להודות על משהו שעשו בשבילכם, זה לא טיפ, ולכן הם יכולים וישמחו לקבל את זה, שווה להחזיק כמה במזוודה.

כפכפים במיוחד לשירותים

אם הוזמנתם לבית יפני: כפכפי שירותים – כפי שחלקכם יודעים בכניסה לבית ביפן יש להוריד נעליים וללכת יחפים או בכפכפים. העניין המעניין הוא שבמקומות רבים יש כפכפים מיוחדים לשירותים – אסור בתכלית האיסור לצאת איתם מהשירותים, שם מקומם, ויציאה איתם מעידה על חוסר נימוס חמור.

היחס לזרים

אתם זרים, חבר'ה, לכן אף אחד לא מצפה מכם להתנהג כמו יפנים, לכן זה רק על קצה המזלג. אם תרצו – אתם תמיד יכולים להרחיב את אופקיכם ולקרוא על עוד נימוסים, אבל אם שגיתם, לא נורא. אתם נוסעים במטרה ליהנות, אז אל תחשבו כל הזמן על מה אתם עושים לא נכון, פשוט תהנו!

קרדיט מלא ל Daniel Brailovsky Ben-Canaan  – המדריך פורסם בקבוצה יפן למטיילים

5/5 - (12 votes)